
Petr Kunetka
CEO Quartex Praha
18.11. 2024
30 let s ERP
O víkendu jsem sledoval politiky a další bytosti, jak vzpomínají na něco, u čeho ani nebyly a uvědomil jsem si, že brzy i já budu slavit výročí – 30 let, po které implementuji ERP řešení. A na rozdíl od politiků jsem u toho byl – jako konzultant, programátor, vedoucí projektu, ale i na straně zadavatele jako klíčový uživatel, hlavní analytik a podobně. Dělal jsem projekt se třemi uživateli – byli to 3 velmi veselí uživatelé, kteří milovali svou firmu a její produkty (firma se věnovala pivu), i ca 1000 uživateli. Dělal jsem projekt v ČR, ale i Indii nebo Číně.
Když se ohlížím zpátky, celá ERP branže prošla obrovským vývojem – a my, jako implementátoři i zákazníci – s ní. Začínali jsme na systémech, které nebyly o moc rozsáhlejší než účetní systémy, systémy vyžadovaly masivní customizace, aby vůbec splnily základní očekávání uživatelů (první ERP systém, kde jsem přičichl k implementaci jako brigádník, neuměl vystavovat faktury), přenos dat mezi pobočkami probíhal – když vůbec – off-line, na disketách a projekty byly řízeny pocitově; lidé, kteří měli za sebou alespoň jeden projekt řídili lidi, kteří takové štěstí neměli. Nicméně, i s těmito nástroji bylo možné vybudovat monumentální systémy a jsem hrdý na to, že jsem se účastnil projektu Elit, který byl v mnoha směrech průlomový. Ale o tom snad příště.
Když jsem – již velmi dávno – začal více přemýšlet o metodice vedení projektů, narazil jsem na poradenskou společnost Gartner group, která se na naši oblast specializuje. Zhruba v roce 2006 zveřejnila statistiku, podle které skoro 50 procent ERP projektů končí neúspěchem nebo nesplněním cílů. V roce 2023 je to již 75 procent. V tomto nejsou ERP výjimkou ve světě IT, podle časopisu HBR 87.5 procenta digitalizačních projektů selhalo nebo nesplnilo očekávání.
Působit v branži, kde tři čtvrtiny dodávek nesplní očekávání zákazníka a navzdory veškerému rozvoji se toto číslo soustavně horši… je hodno zamyšlení. I proto posledních 10 let ale stále častěji začínám působit v jiné roli, a to „lékař“ projektů, které se nějakým způsobem vykolejily a ani jedna ze stran není schopna posadit projekt zpátky na koleje. Zjednodušeně řečeno, všechny nové technologie, nástroje, metodiky a zkušenosti nás nevedou spolehlivě k tomu, aby zákazníci dostali řešení, které potřebují. Efekt je jiný – znamená to, že úspěšná implementace ERP sebou nese čím dál větší přínosy a je v očích managementu čím dál žádoucejší. A alespoň omezeně úspěšná implementace ERP je čím dál tím více naprosto nezbytná k tomu, aby firma byla životaschopná. Ale šance na plný úspěch je stále menší.
Jako modelový příklad bych si vzal projekt, se kterým jsem pomáhal před několika lety. Zákazník – dobře vedená, úspěšná společnost s miliardovým obratem se rozhodla, že by ráda zefektivnila své procesy využitím ERP systému. Po velmi pečlivém výběru partnera, včetně návštěvy referencí, byl schválen a zahájen projekt s rozpočtem 17 milionů a rozjezdem 1.1.20XX. Projekt měl silnou manažerskou podporu, byl veden konvenčními metodami včetně pravidelného steeringu, implementátor byl velmi zkušený, zákazník také, ač nemél úpřímo zkušenosti s tímto druhem projektů, sestavil odpovídající tým a věřil, že zkušený implementátor jej procesem provede…
K projektu jsem byl přizván 1.8.20XX, kdy bylo proinvestováno ca 35 milionů, systém kulhal pouze v jednom z provozů firmy, účtování probíhalo ještě ve starém systému a obě strany již prakticky ztratily schopnost efektivně komunikovat a ve vzduchu se vznášelo zrušení projektu a soudní spor.
V příštím článku bych se podíval, jak se povedlo stranám, které jednaly v nejlepším úmyslu, se zkušenostmi a snahou dosáhnout úspěchu, dostat do tohoto stavu.
Příspěvky
- Podnikový informační systém 11. 2. 2025
- 30 let s ERP – Pokračování 13. 1. 2025
- Průvodce světem ERP – 7. díl 6. 1. 2025
- 30 let s ERP – Příběh projektu 2. 1. 2025
- Průvodce světem ERP – 6.díl 27. 12. 2024
Napsat komentář